Meest Gestelde Vragen

Hieronder vindt u de Meest Gestelde Vragen. In het geval dat uw vraag er niet bij staat of u heeft toch nog vragen. Neem dan contact met ons op.

Een barcode is een afbeelding die wordt gebruikt om een kleine hoeveelheid informatie weer te geven, die vervolgens gemakkelijk door een barcodescanner of mobiele telefoon-app gelezen kan worden. Barcodes zijn er in vele vormen, maar ze worden meestal gezien op retailproducten voor het ophalen van prijs- en productinformatie bij de kassa. In dit geval is de streepjescode eenvoudig een nummer van 12 of 13 cijfers dat als afbeelding is gecodeerd.
Het barcodesysteem is gecreëerd in de jaren 70 door George Laurer, het is een universeel systeem voor het bijhouden van artikelen en prijzen in voorraadsystemen wereldwijd. Dit wordt nu door bijna alle retailers wereldwijd gebruikt en gaan ervan uit dat elke barcode slechts aan één product wordt en is toegewezen, dus in elke winkel is er geen kans dat een barcode op twee verschillende producten staat. Dit systeem bevat zowel UPC-A nummers en de superset EAN-13-nummers.

Hoewel we een breed scala aan zowel retail (UPC-A & EAN-13) als niet-retail barcodes (inclusief QR-codes, Code 128/39, ITF-14 Barcodes) kunnen leveren, leveren we voornamelijk EAN-13 retail-barcodes. Dit zijn de barcodes die het meest worden gebruikt op alle retailproducten buiten de VS (met uitzondering van boeken en tijdschriften). Onze nummers komen uit hetzelfde originele systeem als GS1-nummers, maar vallen nu buiten de controle van GS1. Daarom kunnen we deze tegen een eenmalige bedrag verkopen.
 Kort beantwoord: ‘ja’, ‘gewoonlijks. meestal’. – De overgrote meerderheid van retailers vinden het veel gemakkelijker als producten die zij in hun winkels aanbieden van een barcode voorzien is. Dit betekent dat streepjescodes de deur openen voor winkeliers en u de mogelijkheid bieden om de beschikbaarheid van uw product uit te breiden. Als u uw product alleen in uw eigen winkel verkoopt en niet van plan bent het elders te verkopen, kunt u ervoor kiezen geen barcodes op uw producten te gebruiken. U kunt ook alle producten die u opslaat labelen met niet-retail barcodenummers die mogelijk goedkoper zijn. Dit komt omdat als de producten alleen voor uw eigen interne gebruik zijn, ze geen onderdeel hoeven te zijn van het ‘Barcodesysteem’.
– Zowel UPC-A-streepjescodes als EAN-13-streepjescodes worden wereldwijd in winkels gebruikt, maar de 12-cijferige UPC-A-codes komen het meest voor in de VS, terwijl de EAN-13-streepjescodes het meest voorkomen in alle andere landen. Wat de daadwerkelijke codering betreft, deze barcodes lijken erg op elkaar, in feite kan een UPC-A-barcode worden gecodeerd als een EAN-13-barcode door een ‘0’ aan de voorkant toe te voegen. In dit geval zijn de afbeelding of balken van de streepjescode exact hetzelfde als de UPC-A-streepjescode. Barcodescanners kunnen beide typen codes over het algemeen gemakkelijk oppikken, maar het wordt aanbevolen als uw product alleen (of hoofdzakelijk) naar de VS gaat om een UPC-A-barcode te nemen. Als uw product in andere landen wordt verkocht, is een EAN-13-barcode het beste.

Bekijk de pagina Verschillen tussen UPC-A en EAN-13 voor meer informatie.


Het is een goede gewoonte om voor elk product of productvariatie een andere barcode te nemen. Dit komt omdat winkels barcodes gebruiken voor twee primaire doeleinden: 1. Barcodes worden gebruikt om de prijs van het product te verkrijgen bij het scannen bij het afrekenen. 2. Barcodes worden gebruikt om de voorraad bij te houden en te beslissen wanneer een artikel opnieuw besteld moet worden.

Dit betekent dat als de retailers alleen barcodes gebruiken voor optie 1, dan kunt u wegkomen met dezelfde barcode voor 2 productvariaties (dat wil zeggen verschillende kleuren van hetzelfde product), maar als de retailer ook barcodes gebruikt voor optie 2, dan is er voor elke productvariatie een andere barcode vereist.

Over het algemeen geven retailers de voorkeur aan producten die gemakkelijk te beheren zijn. Sommige retailers geven er misschien de voorkeur aan om producten niet op te slaan als ze handmatig moeten tellen hoeveel er van elke maat over zijn en deze opnieuw te bestellen. Daarom wordt aanbevolen dat u voor elke variant een andere streepjescode hebt.

 De enige type retailproducten dan geen gebruik maakt van EAN-13-streepjescode zijn Boeken en Tijdschriften. Alle andere producten maken gebruik van EAN-13 of UPC-A barcodenummers – U kunt deze hier kopen.
 De barcodes die wij leveren worden door vrijwel alle winkels wereldwijd geaccepteerd, wel zijn er een paar uitzonderingen. Our barcodes are accepted in nearly all stores worldwide, however there are a few exceptions. Tot zover wij kennis hebben genomen, de enige ketens die onze barcodes niet accepteren zijn:’Super Cheap Retail Group’ en ‘Woolworths Australia Central Branches’ in Australië, ‘Walmart, Sam’s Club, Krogers, Fred Mayers, Macy’s & JC Penney’s’ in USA en ‘Super Retail Group and Foodstuffs Auckland and Wellington Branches [alleen op voedselproducten]’. Behalve voor de genoemde ketens hebben wij tienduizenden barcodes verkocht en er zijn geen moeilijkheden ontstaan bij andere ketens.

We kunnen ook onafhankelijk geaccrediteerde verificatierapporten regelen, wat betekent dat onze barcodes door meer winkels worden geaccepteerd dan elke andere retailer.

Zie Barcode-acceptatie voor meer informatie over welke winkels onze barcodes niet accepteren en welke verificatierapporten vereisen.

 Nee, wij kunnen dit niet garanderen – Geen enkel barcodebedrijf kan dit garanderen. Retailers kunnen hun eigen vereisten voor barcodes kiezen, ongeacht of ze zin hebben of niet. Deze vereisten kunnen ook worden gewijzigd. We hebben echter wereldwijd duizenden barcodes verkocht en zijn ervan overtuigd dat, behalve de hierboven genoemde winkels, onze barcodenummers door de winkels geaccepteerd worden. Als u niet zeker bent, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen om te vragen of onze barcodes geaccepteerd worden.
 Als u 1 barcodenummer koopt, krijgt u geen bedrijfsvoorvoegsel (geen barcodebedrijf levert dit). Als u echter 10, 100, 1000 of 10.000 barcodes van ons wilt kopen, kunnen we u een uniek bedrijfsvoorvoegsel bezorgen. De lengte van het bedrijfsvoorvoegsel is afhankelijk van het aantal variaties dat nodig is om in totaal 13 cijfers te maken. Dus als u 10 barcodes bestelt, is uw bedrijfsvoorvoegsel 1 cijfer langer dan wanneer u 100 bestelt.
 Een barcode voor de detailhandel is gewoon een uniek nummer dat als afbeelding is gecodeerd. Als zodanig bevat het geen bedrijfs- of productinformatie die erin is gecodeerd. Wanneer de streepjescode de winkel binnengaat, wordt de productinformatie gekoppeld aan de streepjescode in het scansysteem van de winkel, zodat wanneer de streepjescode wordt gescand, de computer wordt gekoppeld aan de bijbehorende productinformatie.
 U kunt een barcode hier bestellen. EAN-13-barcodes zijn de eerste beschikbare optie. Hier kunt u er ook voor kiezen om barcode-registratie te kopen. Nadat u bent overgegaan tot uitchecken, kunt u ervoor kiezen om met iDeal, creditcard, PayPal of overige betaalopties te betalen. Zodra de betaling is uitgevoerd, sturen we u een e-mail met uw barcode(s) met de afbeelding(en) als bijlagen toegevoegd. Als u per bankoverschrijving of via een alternatieve methode wilt betalen dan kunt u ons e-mailen.
 Zodra u uw barcodenummer met de afbeeldingen als bijgevoegde bestanden ontvangt, kunt u ze eenvoudig in uw productverpakking opnemen of op zelfklevende etiketten laten afdrukken. U kunt het formaat van de streepjescode wijzigen voordat u dit doet, als u dat wilt, maar u moet zich bewust zijn van de barcodeafmetingen . Wanneer een winkel uw barcode en product ontvangt, scant deze de barcode in het systeem en voert de productinformatie in, zodat wanneer de barcode na dit punt wordt gescand, de productinformatie automatisch verschijnt.
 Ja zij zullen. We kunnen zowel EAN-13-barcodes (die wereldwijd worden gebruikt) als UPC-A-barcodes (voor gebruik in de VS) leveren.

Onze barcodes worden momenteel in de volgende landen wereldwijd gebruikt: Australië, Bahrein, België, Brazilië, Cambodja, Kameroen, Canada, Kanaaleilanden, China, Cookeilanden, Curacao, Cyprus, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Oost-Timor, Engeland, Fiji, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ghana, Griekenland, Hong Kong, India, Ierland, Israël, Italië, Jamaica, Japan, Jersey, Kiribati, Koeweit, Libanon, Litouwen, Maleisië, Malta , Mauritius, Mexico, Mozambique, Nederland, Nieuw-Caledonië, Nieuw-Zeeland, Nigeria, Noorwegen, Papoea-Nieuw-Guinea, Portugal, Rarotonga, Rwanda, Singapore, Schotland, Slowakije, Slovenië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Sultanaat van Oman, Suriname , Zwitserland, Taiwan, Thailand, Tonga, Verenigde Arabische Emiraten, Oeganda, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vanuatu, Nigeria, Wales, Zambia

Deze lijst wordt steeds uitgebreid, dus laat het ons weten als uw land niet op de lijst staat en we kunnen controleren of het een recente toevoeging is. Of je zou de eerste kunnen zijn.


We bieden betaalbare geldige en unieke barcodenummers voor eenmalige kosten . Sommige van onze voordelen zijn:

1. Goedkope barcodes – 1 barcodepakket vanaf € 36 EURO en steeds goedkoper

2. Geen lopende kosten – de barcodes worden verkocht voor eenmalige kosten, zodat u slechts één keer betaalt

3. Geleverde barcodeafbeeldingen – wij bieden ook hoge resolutie (600 dpi) barcodeafbeeldingen in 4 verschillende formaten (bitmap, eps, tiff, jpeg en pdf) dit voor uw gemak

4. Geen verplichte lidmaatschapskosten, u betaalt alleen eenmalig voor uw barcodes

5. Snelle service – u ontvangt uw barcodes onmiddellijk (als u een barcode voor de detailhandel bestelt) of binnen 12 uur. We kunnen onze service versnellen als u dringend iets nodig heeft.

6. Kan geaccrediteerde verificatierapporten leveren – we kunnen onafhankelijk geaccrediteerde verificatierapporten verstrekken, wat betekent dat onze barcodes door meer winkels worden geaccepteerd dan elke andere barcode leveranciers.

Zie ‘ waarom bij ons kopen ‘voor meer informatie hierover.

 Yes, we guarantee that the barcode numbers we sell have never been sold or used before. Our numbers are unique and have originated from the Uniform Code Council (now GS1 US). We provide guarantee certificates which you can use as proof that you own the barcode number. We also have a written guarantee from the company these barcodes have come from that these numbers are for our resale only – the company we get them from is recommended by George Laurer (the inventor of the UPC Barcode). Furthermore, we check our numbers for illegal use on the internet before sale so that you can be sure at the time of sale that no one is using them illegally. 
 No, once you purchase a barcode from us, it is yours for life and you are free to use it how you wish. We have a selection of barcodes that do not require annual fees as they are outside of GS1’s control now. We pass this benefit onto the consumer. 

In the 1990’s GS1 was established in most parts of the world. They licensed their 13 digit barcode numbers to their members (and as discussed previously charged both membership fees and joining fees). However, there was a separate organisation in the USA – the Uniform Code Council (UCC) – which sold 12 digit barcode numbers to their members for a one-off cost (there were no ongoing license fees). The UCC was effectively competing with GS1. Their 12 digits numbers were effectively a subset of the 13 digit system.

In the late 1990s, the UCC merged with GS1, becoming GS1-US. As part of this change, they decided to start charging annual license fees for all of their members, including those who had paid a one-off fee for barcode numbers in the 1990s. Of course, many of these members weren’t happy with the new annual license fees, and so a group of them ended up in class action law suit with GS1. The members won in the courts in the early 2000s, resulting in a multimillion dollar settlement by GS1. A further consequence of this court case is the proof that the original numbers issued by the UCC in the 1990s are outside of GS1s control now, and hence no license fees are required.  These are the numbers are bought by resellers and onsold. They are ‘new’ numbers, in that they have never been used on a retail product, and are part of the GS1 system. 

  The official standard size of an EAN-13 barcode is 37.3×25.9mm – This can be officially reduce to 80% of the size (around 20x30mm) or enlarged to 200% the size. It is dependent on the retailer as the whether you can get away with a smaller or bigger size however if you require verification reports then you should adhere to the standards as the barcode will not pass verification otherwise. It is always a good idea to do a test scan of your barcode before sending it to stores. Please see Barcode Dimensions for the official standards. 
 No – there is no up to date official database for barcodes to be registered (neither nationally or internationally). Barcode registration is not required. Instead it is up to resellers and GS1 to ensure that each number is only sold once and up to manufacturers (you) to ensure that each barcode is only allocated to one product. We offer an optional barcode registration service which has various different advantages. Please see here for more details. 
– George Laurer invented the 12 digit UPC-A Barcode system when he was working for IBM. He is supportive of reseller barcode numbers like ours and does not like the way GS1 has decided to restrict entry to the market by charging high fees. 
– The International Barcodes Network was formed in order to increase the availability of reseller barcodes and barcode information worldwide. They do this by providing local offices where local licensees, who know their individual markets, provide reseller barcode numbers for a reasonable price in the client’s native language.
 Yes, It is possible to print your barcode in something other than black and white however the scanability of the barcode is depended on there being a good level of contrast between the background and the bars. So, a light yellow barcode on a white back ground would not work well whereas a dark blue on a white back ground would probably scan fine. Again it is a good idea to do a test scan before printing on all of your products. 
– Books use ISBN Barcodes (International Standard Book Numbers). This means that to get an ISBN Barcode an ISBN Number first needs to be obtained. Information on obtaining an ISBN number can be obtained here.  
– Magazines use ISSN Barcodes (International Standard Serial Number). In order to obtain one of these, an 8 digit ISSN Number first needs to be obtained this can then be changes into a 13 digit barcode – or various other styles including a 13+2 format for separate editions etc. For information and purchasing of ISSN numbers or barcodes, please see our Magazine barcode page.
– Global location numbers are globally unique numbers which are used by some retailers as a location identifier for suppliers. These can be purchased here
– Our barcodes start with ’06’ or ‘07’ (the country prefix) which indicates that they originally come from the USA. However this only indicates where the barcode numbers themselves originally came from – it says nothing about the country of origin of the product. Barcodes from any country can be used on products from any country, and vice versa. To the best of our knowledge, our barcodes are accepted by all retailers in the Netherlands and by 99.9% of retailers worldwide. For more information please see our barcode acceptance page.  

If you have any other questions please feel free to contact us. If you are ready to purchase your barcodes you can do this here.