Meest Gestelde Vragen

Hieronder vindt u de Meest Gestelde Vragen. In het geval dat uw vraag er niet bij staat of u heeft toch nog vragen. Neem dan contact met ons op.

Een barcode is een afbeelding die wordt gebruikt om een kleine hoeveelheid informatie weer te geven, die vervolgens gemakkelijk door een barcodescanner of mobiele telefoon-app gelezen kan worden. Barcodes zijn er in vele vormen, maar ze worden meestal gezien op retailproducten voor het ophalen van prijs- en productinformatie bij de kassa. In dit geval is de streepjescode eenvoudig een nummer van 12 of 13 cijfers dat als afbeelding is gecodeerd.
Het barcodesysteem is gecreëerd in de jaren 70 door George Laurer, het is een universeel systeem voor het bijhouden van artikelen en prijzen in voorraadsystemen wereldwijd. Dit wordt nu door bijna alle retailers wereldwijd gebruikt en gaan ervan uit dat elke barcode slechts aan één product wordt en is toegewezen, dus in elke winkel is er geen kans dat een barcode op twee verschillende producten staat. Dit systeem bevat zowel UPC-A nummers en de superset EAN-13-nummers.

Hoewel we een breed scala aan zowel retail (UPC-A & EAN-13) als niet-retail barcodes (inclusief QR-codes, Code 128/39, ITF-14 Barcodes) kunnen leveren, leveren we voornamelijk EAN-13 retail-barcodes. Dit zijn de barcodes die het meest worden gebruikt op alle retailproducten buiten de VS (met uitzondering van boeken en tijdschriften). Onze nummers komen uit hetzelfde originele systeem als GS1-nummers, maar vallen nu buiten de controle van GS1. Daarom kunnen we deze tegen een eenmalige bedrag verkopen.
 Kort beantwoord: ‘ja’, ‘gewoonlijks. meestal’. – De overgrote meerderheid van retailers vinden het veel gemakkelijker als producten die zij in hun winkels aanbieden van een barcode voorzien is. Dit betekent dat streepjescodes de deur openen voor winkeliers en u de mogelijkheid bieden om de beschikbaarheid van uw product uit te breiden. Als u uw product alleen in uw eigen winkel verkoopt en niet van plan bent het elders te verkopen, kunt u ervoor kiezen geen barcodes op uw producten te gebruiken. U kunt ook alle producten die u opslaat labelen met niet-retail barcodenummers die mogelijk goedkoper zijn. Dit komt omdat als de producten alleen voor uw eigen interne gebruik zijn, ze geen onderdeel hoeven te zijn van het ‘Barcodesysteem’.
– Zowel UPC-A-streepjescodes als EAN-13-streepjescodes worden wereldwijd in winkels gebruikt, maar de 12-cijferige UPC-A-codes komen het meest voor in de VS, terwijl de EAN-13-streepjescodes het meest voorkomen in alle andere landen. Wat de daadwerkelijke codering betreft, deze barcodes lijken erg op elkaar, in feite kan een UPC-A-barcode worden gecodeerd als een EAN-13-barcode door een ‘0’ aan de voorkant toe te voegen. In dit geval zijn de afbeelding of balken van de streepjescode exact hetzelfde als de UPC-A-streepjescode. Barcodescanners kunnen beide typen codes over het algemeen gemakkelijk oppikken, maar het wordt aanbevolen als uw product alleen (of hoofdzakelijk) naar de VS gaat om een UPC-A-barcode te nemen. Als uw product in andere landen wordt verkocht, is een EAN-13-barcode het beste.

Bekijk de pagina Verschillen tussen UPC-A en EAN-13 voor meer informatie.


Het is een goede gewoonte om voor elk product of productvariatie een andere barcode te nemen. Dit komt omdat winkels barcodes gebruiken voor twee primaire doeleinden: 1. Barcodes worden gebruikt om de prijs van het product te verkrijgen bij het scannen bij het afrekenen. 2. Barcodes worden gebruikt om de voorraad bij te houden en te beslissen wanneer een artikel opnieuw besteld moet worden.

Dit betekent dat als de retailers alleen barcodes gebruiken voor optie 1, dan kunt u wegkomen met dezelfde barcode voor 2 productvariaties (dat wil zeggen verschillende kleuren van hetzelfde product), maar als de retailer ook barcodes gebruikt voor optie 2, dan is er voor elke productvariatie een andere barcode vereist.

Over het algemeen geven retailers de voorkeur aan producten die gemakkelijk te beheren zijn. Sommige retailers geven er misschien de voorkeur aan om producten niet op te slaan als ze handmatig moeten tellen hoeveel er van elke maat over zijn en deze opnieuw te bestellen. Daarom wordt aanbevolen dat u voor elke variant een andere streepjescode hebt.

 De enige type retailproducten dan geen gebruik maakt van EAN-13-streepjescode zijn Boeken en Tijdschriften. Alle andere producten maken gebruik van EAN-13 of UPC-A barcodenummers – U kunt deze hier kopen.
 De barcodes die wij leveren worden door vrijwel alle winkels wereldwijd geaccepteerd, wel zijn er een paar uitzonderingen. Our barcodes are accepted in nearly all stores worldwide, however there are a few exceptions. Tot zover wij kennis hebben genomen, de enige ketens die onze barcodes niet accepteren zijn:’Super Cheap Retail Group’ en ‘Woolworths Australia Central Branches’ in Australië, ‘Walmart, Sam’s Club, Krogers, Fred Mayers, Macy’s & JC Penney’s’ in USA en ‘Super Retail Group and Foodstuffs Auckland and Wellington Branches [alleen op voedselproducten]’. Behalve voor de genoemde ketens hebben wij tienduizenden barcodes verkocht en er zijn geen moeilijkheden ontstaan bij andere ketens.

We kunnen ook onafhankelijk geaccrediteerde verificatierapporten regelen, wat betekent dat onze barcodes door meer winkels worden geaccepteerd dan elke andere retailer.

Zie Barcode-acceptatie voor meer informatie over welke winkels onze barcodes niet accepteren en welke verificatierapporten vereisen.

 Nee, wij kunnen dit niet garanderen – Geen enkel barcodebedrijf kan dit garanderen. Retailers kunnen hun eigen vereisten voor barcodes kiezen, ongeacht of ze zin hebben of niet. Deze vereisten kunnen ook worden gewijzigd. We hebben echter wereldwijd duizenden barcodes verkocht en zijn ervan overtuigd dat, behalve de hierboven genoemde winkels, onze barcodenummers door de winkels geaccepteerd worden. Als u niet zeker bent, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen om te vragen of onze barcodes geaccepteerd worden.
 Als u 1 barcodenummer koopt, krijgt u geen bedrijfsvoorvoegsel (geen barcodebedrijf levert dit). Als u echter 10, 100, 1000 of 10.000 barcodes van ons wilt kopen, kunnen we u een uniek bedrijfsvoorvoegsel bezorgen. De lengte van het bedrijfsvoorvoegsel is afhankelijk van het aantal variaties dat nodig is om in totaal 13 cijfers te maken. Dus als u 10 barcodes bestelt, is uw bedrijfsvoorvoegsel 1 cijfer langer dan wanneer u 100 bestelt.
 Een barcode voor de detailhandel is gewoon een uniek nummer dat als afbeelding is gecodeerd. Als zodanig bevat het geen bedrijfs- of productinformatie die erin is gecodeerd. Wanneer de streepjescode de winkel binnengaat, wordt de productinformatie gekoppeld aan de streepjescode in het scansysteem van de winkel, zodat wanneer de streepjescode wordt gescand, de computer wordt gekoppeld aan de bijbehorende productinformatie.
 U kunt een barcode hier bestellen. EAN-13-barcodes zijn de eerste beschikbare optie. Hier kunt u er ook voor kiezen om barcode-registratie te kopen. Nadat u bent overgegaan tot uitchecken, kunt u ervoor kiezen om met iDeal, creditcard, PayPal of overige betaalopties te betalen. Zodra de betaling is uitgevoerd, sturen we u een e-mail met uw barcode(s) met de afbeelding(en) als bijlagen toegevoegd. Als u per bankoverschrijving of via een alternatieve methode wilt betalen dan kunt u ons e-mailen.
 Zodra u uw barcodenummer met de afbeeldingen als bijgevoegde bestanden ontvangt, kunt u ze eenvoudig in uw productverpakking opnemen of op zelfklevende etiketten laten afdrukken. U kunt het formaat van de streepjescode wijzigen voordat u dit doet, als u dat wilt, maar u moet zich bewust zijn van de barcodeafmetingen . Wanneer een winkel uw barcode en product ontvangt, scant deze de barcode in het systeem en voert de productinformatie in, zodat wanneer de barcode na dit punt wordt gescand, de productinformatie automatisch verschijnt.
 Ja zij zullen. We kunnen zowel EAN-13-barcodes (die wereldwijd worden gebruikt) als UPC-A-barcodes (voor gebruik in de VS) leveren.

Onze barcodes worden momenteel in de volgende landen wereldwijd gebruikt: Australië, Bahrein, België, Brazilië, Cambodja, Kameroen, Canada, Kanaaleilanden, China, Cookeilanden, Curacao, Cyprus, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Oost-Timor, Engeland, Fiji, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ghana, Griekenland, Hong Kong, India, Ierland, Israël, Italië, Jamaica, Japan, Jersey, Kiribati, Koeweit, Libanon, Litouwen, Maleisië, Malta , Mauritius, Mexico, Mozambique, Nederland, Nieuw-Caledonië, Nieuw-Zeeland, Nigeria, Noorwegen, Papoea-Nieuw-Guinea, Portugal, Rarotonga, Rwanda, Singapore, Schotland, Slowakije, Slovenië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Sultanaat van Oman, Suriname , Zwitserland, Taiwan, Thailand, Tonga, Verenigde Arabische Emiraten, Oeganda, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vanuatu, Nigeria, Wales, Zambia

Deze lijst wordt steeds uitgebreid, dus laat het ons weten als uw land niet op de lijst staat en we kunnen controleren of het een recente toevoeging is. Of je zou de eerste kunnen zijn.


We bieden betaalbare geldige en unieke barcodenummers voor eenmalige kosten . Sommige van onze voordelen zijn:

1. Goedkope barcodes – 1 barcodepakket vanaf € 36 EURO en steeds goedkoper

2. Geen lopende kosten – de barcodes worden verkocht voor eenmalige kosten, zodat u slechts één keer betaalt

3. Geleverde barcodeafbeeldingen – wij bieden ook hoge resolutie (600 dpi) barcodeafbeeldingen in 4 verschillende formaten (bitmap, eps, tiff, jpeg en pdf) dit voor uw gemak

4. Geen verplichte lidmaatschapskosten, u betaalt alleen eenmalig voor uw barcodes

5. Snelle service – u ontvangt uw barcodes onmiddellijk (als u een barcode voor de detailhandel bestelt) of binnen 12 uur. We kunnen onze service versnellen als u dringend iets nodig heeft.

6. Kan geaccrediteerde verificatierapporten leveren – we kunnen onafhankelijk geaccrediteerde verificatierapporten verstrekken, wat betekent dat onze barcodes door meer winkels worden geaccepteerd dan elke andere barcode leveranciers.

Zie ‘ waarom bij ons kopen ‘voor meer informatie hierover.

 Ja, we garanderen dat de barcodenummers die we verkopen nooit eerder zijn verkocht of gebruikt. Onze nummers zijn uniek en afkomstig van de Uniform Code Council (nu GS1 US). Wij leveren garantiecertificaten die u kunt gebruiken als bewijs dat u in het bezit bent van het barcodenummer. We hebben ook een schriftelijke garantie van het bedrijf waar deze streepjescodes vandaan komen dat deze nummers alleen voor onze wederverkoop zijn – het bedrijf waar we ze van krijgen wordt aanbevolen door George Laurer (de uitvinder van de UPC-streepjescode). Verder controleren wij onze nummers voor verkoop op illegaal gebruik op internet, zodat u er op het moment van verkoop zeker van kunt zijn dat niemand ze illegaal gebruikt. 
 Nee, als je eenmaal een barcode bij ons gekocht hebt, is deze voor altijd van jou en ben je vrij om deze te gebruiken zoals je wilt. We hebben een selectie van barcodes waarvoor geen jaarlijkse vergoedingen vereist zijn, aangezien ze nu buiten de controle van GS1 vallen. Dit voordeel geven we door aan onze klanten. 

In de jaren 90 werd GS1 in de meeste delen van de wereld opgericht. Ze hebben hun 13-cijferige barcodenummers in vorm van licentie aan hun leden gegeven (en zoals eerder besproken brachten zowel aansluitkosten als lidmaatschapskosten in rekening). Er was echter een aparte organisatie in de VS – de Uniform Code Council (UCC) – die 12-cijferige streepjescodenummers aan hun leden verkocht voor eenmalige kosten (er waren geen lopende licentiekosten). De UCC concurreerde effectief met GS1. Hun 12-cijferige nummers waren in feite een subset van het 13-cijferige systeem.

Eind jaren negentig fuseerde de UCC met GS1 en werd GS1-US. Als onderdeel van deze verandering besloten ze om jaarlijkse licentiekosten in rekening te brengen voor al hun leden, inclusief degenen die in de jaren negentig een eenmalige vergoeding hadden betaald voor streepjescodenummers. Natuurlijk waren veel van deze leden niet blij met de nieuwe jaarlijkse licentievergoedingen, en dus belandde een groep van hen in een class action-rechtszaak bij GS1. De leden wonnen in de rechtbanken in de vroege jaren 2000, wat resulteerde in een schikking van miljoenen dollars door GS1. Een ander gevolg van deze rechtszaak is het bewijs dat de originele nummers die in de jaren negentig door het UCC zijn uitgegeven, nu buiten de controle van GS1 vallen en dat er daarom geen licentiekosten zijn vereist. Dit zijn de nummers die worden gekocht door wederverkopers en doorverkocht. Het zijn ‘nieuwe’ nummers, in die zin dat ze nog nooit op een retailproduct zijn gebruikt en deel uitmaken van het GS1-systeem. 

  Het officiële standaardformaat van een EAN-13-barcode is 37,3×25,9 mm. Dit kan officieel worden verkleind tot 80% van het formaat (ongeveer 20×30 mm) of vergroot tot 200% van het formaat. Het is afhankelijk van de winkelier of u weg kunt komen met een kleinere of grotere maat, maar of u verificatierapporten nodig heeft dan moet u zich aan de normen houden, omdat de streepjescode anders niet door de verificatie komt. Het is altijd een goed idee om een testscan van uw barcode te maken voordat u deze naar winkels stuurt. Zie Barcode Afmetingen voor de officiële normen. 
 Nee – er is geen actuele officiële database voor te registreren barcodes (noch nationaal noch internationaal). Barcoderegistratie is niet vereist. In plaats daarvan is het aan wederverkopers en GS1 om ervoor te zorgen dat elk nummer slechts één keer wordt verkocht en aan fabrikanten (u) om ervoor te zorgen dat elke streepjescode slechts aan één product wordt toegewezen. We bieden een optionele barcoderegistratie dienst die verschillende voordelen heeft. Zie hier voor meer details. 
– George Laurer vond het 12-cijferige UPC-A-barcodesysteem uit toen hij voor IBM werkte. Hij is voorstander van barcodenummers van wederverkopers zoals die van ons en houdt niet van de manier waarop GS1 heeft besloten de toegang tot de markt te beperken door hoge kosten in rekening te brengen. 
– Het International Barcodes Network is opgericht om de beschikbaarheid van reseller-barcodes en barcode-informatie wereldwijd te vergroten. Het netwerk is international en heeft per land een onafhankelijke licentiehouder.
 Ja, het is mogelijk om uw barcode in iets anders dan zwart-wit af te drukken, maar de scanbaarheid van de barcode hangt af van een goed contrast tussen de achtergrond en de balken. Dus een lichtgele streepjescode op een witte achtergrond zou niet goed werken, terwijl een donkerblauwe op een witte achtergrond waarschijnlijk prima zou scannen. Nogmaals, het is een goed idee om een testscan te maken voordat u op al uw producten gaat afdrukken. 
– Boeken gebruiken ISBN Barcodes (International Standard Book Numbers). Dit betekent dat om een ISBN-barcode te krijgen, dient er eerst een ISBN-nummer ter beschikking zijn. Informatie over het verkrijgen van een ISBN-nummer kan hier worden verkregen .
– Tijdschriften gebruiken ISSN Barcodes (International Standard Serial Number). Om een ISSN barcode te kunnen krijgen, dient er eerst een 8-cijferig ISSN-nummer beschikbaar zijn. Dit kan vervolgens worden gewijzigd in een 13-cijferige barcode – of verschillende andere stijlen, waaronder een 13+2-formaat voor afzonderlijke edities enz. Voor informatie en aankoop van ISSN nummers of barcodes, zie onze Magazine barcode pagina.
– Wereldwijde locatienummers zijn wereldwijd unieke nummers die door sommige retailers worden gebruikt als locatie-ID voor leveranciers. Deze zijn hier te koop. 
– Onze barcodes beginnen met ’06’ of ’07’ (het landnummer), wat aangeeft dat ze oorspronkelijk uit de VS komen. Dit geeft echter alleen aan waar de barcodenummers zelf oorspronkelijk vandaan kwamen – het zegt niets over het land van herkomst van het product. Barcodes uit elk land kunnen worden gebruikt op producten uit elk land en vice versa. Voor zover wij weten, worden onze barcodes geaccepteerd door alle retailers in Nederland en door 99,9% van de retailers wereldwijd. Raadpleeg onze pagina voor het accepteren van streepjescodes voor meer informatie.  

Als je een andere vraag hebt, aarzel niet en neem contactmet ons op . Wil je direct jouw barcodes kopen? Klik hier.